Harley Davidson Forums banner

CV carb Lucht/Mengsel afstelling vraag

1 reading
18K views 9 replies 3 participants last post by  Dawgs241  
#1 ·
Hallo allemaal,
Ik heb besloten om de lucht/gasschroef op mijn 98 Sportster 1200 af te stellen. De schroef draaide 4 1/4 slagen met de klok mee voordat hij vastzat. Ik las online dat als hij meer dan 3 slagen uitdraait, de stationairsproeier te klein is. (Ik ben nieuw met deze CV-carburateurs, vergeef me mijn onwetendheid....lol) Dus als de stationairsproeier te klein is, is dit dan een aanpassing die moet worden gedaan of betekent dat dat ik een grotere stationairsproeier moet halen? Ik heb de carburateur uit elkaar gehaald en schoongemaakt toen ik de motorfiets voor het eerst kocht en ik dacht dat de sproeiers origineel waren, dus hoe kan de originele stationairsproeier te klein zijn?

De luchtgasschroef draaide 4 1/4 slagen met de klok mee voordat hij stopte, dus ik draaide hem 4 1/2 slagen terug. De motorfiets loopt redelijk goed, stationair draaien is prima als hij eenmaal warm is en de gasrespons lijkt goed te zijn, de choke werkt prima. Hij knalt niet al te veel, misschien heel lichtjes bij het stoppen na een tijdje rijden (maar het is minimaal). De enige indicatie van te rijk lopen is de sterke geur van benzine tijdens het rijden.

Moet ik me hier geen zorgen over maken of moet ik iets met de stationairsproeier doen?

#3 ·
Ik moet terug in de carburateur om het nummer te krijgen, maar ik dacht dat alles origineel was. Er zijn geen wijzigingen aan de motorfiets aangebracht, niets merkbaars. De luchtschroef was blootgelegd en de afdekking was al uitgeboord, dus iemand heeft hem waarschijnlijk in het verleden afgesteld. Na het bekijken van video's over hoe je hem moet afstellen, was ik verrast dat de mijne zoveel draaide.

#5 ·
Als de fiets volledig origineel is, zou de luchtschroefplug er nog moeten zitten. Omdat deze is uitgeboord, heb je een redelijk goed idee dat iemand iets met de carburateur heeft gedaan. Ik zou de carburateur van de fiets halen, hem zeer grondig schoonmaken, kijken welke sproeiers ik erin had, een goede revisieset en alle sproeiers halen die ik nodig zou kunnen hebben, hem dan weer in elkaar zetten en beginnen met de luchtschroef op 2,5 slagen uit. Er is iets niet in orde als hij zo ver uitgedraaid is op een volledig originele fiets!!

De standaard stationairsproeiermaat is 42.

Net je bericht over de sproeiermaat gezien. Dat zijn de standaard sproeiers. Je zei dat hij goed loopt, dus je zou verder kunnen graven om het probleem te vinden of er gewoon de hel mee kunnen rijden totdat hij je meer problemen geeft....

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

#6 ·
Hartelijk dank voor de reactie. Ik heb de carburateur gereviseerd toen ik de motorfiets voor het eerst kreeg met een revisieset. Ik heb ook een nieuwe vacuümzuiger aan de bovenkant met membraan geplaatst. Ongeveer een uur geleden heb ik de luchtmengselschroef met de klok mee gedraaid tot deze stopte. In principe heb ik hem gereset en ga ik van daaruit verder. Ik heb hem 2 1/2 opengezet en gestart. De motorfiets liep redelijk stationair als hij eenmaal warm was; hij "knalt" echter nu als ik de motor opvoert als ik het gas loslaat, dus misschien staat hij te arm. Ik kan hem misschien nog een kwartslag verder openzetten en kijken of dat verbetert. Positief is dat ik niet de sterke geur van benzine had zoals voorheen. Ik weet ook niet of dit verschil maakt, maar de vorige eigenaar heeft slip-ons geplaatst en de baffles verwijderd.

Nogmaals bedankt!!

#8 ·
Even ter info, toen ik de motor kocht, was deze in prima staat. Het is een 98-jarig jubileummodel met slechts 27.000 mijl op de teller; de motor had echter een slechte gaslekkage, die eruitzag alsof deze lange tijd niet was verholpen. Ik vermoedde eerst dat het van de carburateur kwam (versnellingspomp of vastzittende vlotter). Na het reviseren en schoonmaken van de carburateur ontdekte ik dat de gaslekkage afkomstig was van een geperforeerde benzineleiding. Het was een perfect groot gaatje aan de achterkant van de leiding, net boven de carburateur. Ik heb de leiding vervangen en nu geen lekkages meer. Ik ben benieuwd of de schroef zo ver uitgedraaid was, omdat de carburateur niet genoeg brandstof kreeg toen deze lekte. Ik heb geen idee waarom ze de lekkage niet hebben gezien of gerepareerd. (Ik heb de motor bij de dealer gekocht, dus ik heb de eigenaar nooit gezien. Ik voel me dom omdat ik de lekkage bij de dealer niet heb gezien...lol). Maar sinds ik de motor en de lekkage heb gerepareerd, rook de motor altijd alsof hij rijk liep. Dus misschien is dat het geval. Al met al heeft de motor goed gelopen.

Ik heb er een gewone standaard luchtfilter op zitten, waar ik een nieuwe in heb geplaatst. Ik heb ook nieuwe bougies en een volledige olieservice gedaan.

#9 ·
Klinkt alsof de luchtschroef gewoon te ver uit stond. Breng haar 2 1/2 slagen naar buiten, als hij goed stationair draait, laat hem dan staan. Het terugschieten dat je beschrijft is alleen decel-pop, als het niet overdreven is, is het normaal. Als hij een beetje rijk is, prima, de meeste draaien toch te arm. Controleer de bougies, als ze niet nat of roetig zijn, rij dan verder. Veel plezier en wees gelukkig!