Harley Davidson Forums banner

Domste vraag ooit - Bandenspanning (21" band)

20K views 39 replies 22 participants last post by  RayJ1972  
#1 ·
Vorige week las ik de forums en vond ik een draad met discussie over de bandenspanning. Met betrekking tot de 21" voorband op de Wide Glide, noemde iemand dat hij geadviseerd was om op 40 psi op te pompen. Ik domoor, ik had hem op 36 voor en 40 achter gezet. Ik weeg 220 lbs en rijd altijd solo.

Ik controleerde mijn band en jawel, er staat 42 psi bij maximale belasting (467 pond). Ik pompte hem op tot 40 psi en bij mijn volgende rit voelt de motor verdomd raar aan! Het voelde bijna onvoorspelbaar! Toen dacht ik dat ik mijn valbeweging moest controleren.

Image

Valbeweging is prima. Maakt me gek! Toen ging ik naar het frame en zag dat er 30 psi op de voorband staat. Dat is een aanzienlijk verschil!
Image

Zou de verandering van 36 psi naar 40 psi zoveel invloed kunnen hebben op het rijgedrag?

30 psi lijkt wel laag! Is dat de ideale druk zonder zware belasting?

Ik rijd al heel lang motor. Eigenlijk was mijn eerste motor toen ik 15 jaar oud was en ik heb geen dag gehad dat ik er geen had (ik ben nu 64). Ik rijd al 22 jaar Harley Davidson.

Welke ervaringen hebben jullie gehad? Ik verlaag mijn bandenspanning weer naar 36 psi en als de lente donderdag terugkeert, hoop ik dat mijn voorkant weer normaal aanvoelt!

#3 ·
Zelfs maar 2 psi kan een groot verschil maken op de voorband, afhankelijk van waar je hem oppompt.

Mijn Evo is een FXSTC, wat in feite de Softail-versie is van een Wide Glide en dezelfde 21" voorwiel en dezelfde bandenmaat heeft (MH90-21 of 80/90-21). De boeken schrijven 30 psi solo of 2 up voor de voorkant voor. De banden die ik momenteel op haar gebruik (Dunlop American Elites) suggereren ook 30 voor de voorkant.

Ik vind dat voor mij de beste bandenspanning 34 psi is. Het maakt het bochtenwerk een stuk pittiger dan 30 psi en de band slijt gelijkmatiger voor mijn rijstijl.

Het is niet erg om 2-4 PSI of meer af te wijken van wat het boek zegt om je rijstijl aan te passen, omhoog of omlaag.

Vergeet niet dat de bandenspanning koud wordt gemeten, dat wil zeggen in mijn geval 34 psi als de omgevingstemperatuur 68 °F is. Voor elke 10 °F boven 68 ° moet je nog een PSI druk toevoegen.

De maximale oppompdruk op de zijwand is dat, de maximale oppompdruk. Het is niet de spanning die de band nodig heeft of wil en niet een doel om te halen.
Wat een geweldig antwoord! Ik wou dat ik die eerder genoemde post over de aanbeveling van 40 psi niet had gelezen. Het zorgde er zeker voor dat ik veel dingen op de fiets in twijfel trok. Ik zat vast in de modus "wat is er in hemelsnaam gebeurd"!

#8 ·
Rex, heb je erover nagedacht, of misschien zelfs al geprobeerd, om de door de fabrikant aanbevolen koude bandenspanning van 30 PSI te gebruiken, gewoon als test om te zien wat er gebeurt? Misschien vind je het wel fijn. Wie weet?

#11 ·
Vergeet niet dat de bandenspanning koud wordt gemeten, dat betekent in mijn geval 34 psi als de omgevingstemperatuur 68 °F is. Voor elke 10 °F boven 68 °F moet u nog een PSI aan druk toevoegen.

Waarom zou u 1 psi toevoegen voor elke 10 graden boven 68F? Verhoogde temperatuur kan dat voor u toevoegen.
Precies, behalve als u een lage of nieuwe band oppompt. Dan voegt u de ene extra pound per 10 graden toe aan de normale "koude" druk.

Als u de bandenspanning controleert en deze is een beetje hoog. Noteer de luchttemperatuur voordat u deze naar de normale druk laat leeglopen.

#12 ·
Banden zijn beoordeeld voor een 'maximum' hoeveelheid luchtdruk, terwijl voertuigen een 'aanbevolen' hoeveelheid luchtdruk hebben.
Als de 'maximum' luchtdruk van de band niet voldoende voldeed aan de 'aanbevolen' luchtdruk van het voertuig, zou u aan een soort storing onderhevig zijn.

#15 ·
In de loop der jaren lijkt HD te hebben veranderd wat de bandenspanning van fietsen zou moeten zijn. Sportsters gingen van 30 psi voor naar 36 psi voor.

Het enige wat je kunt doen als je niet tevreden bent met wat er in de handleiding staat, is experimenteren door de druk steeds een beetje te verhogen of te verlagen.

#16 ·
IMO 40 psi in een 21" band gemonteerd op een spaakwiel om een goede reden, 36 psi voor dezelfde band gemonteerd op een mag velg. De spaakvelg kan klappen beter overleven met 40 psi, stoepranden, kuilen, honden en langzaam bewegende voetgangers! De mags kunnen meer misbruik verdragen dan spaakwielen. Lagere luchtdruk met het mag wiel kan zorgen voor een zachtere rit.

#17 ·
Ik heb altijd banden van fabrieksformaat (of bijna fabrieksformaat) gebruikt en de koude psi gebruikt die in het boekje staat voor solo en ik voeg toe wat in het boekje staat voor 2 personen.
Ik controleer en pas de koude bandenspanning altijd aan zonder kilometers te hebben gereden. Ik controleer elke dag de bandenspanning voordat ik ga rijden.

Als je een suggestie nodig hebt voor de beste $25 die je kunt besteden, ik heb deze Joes Racing 5-60 psi bandenspanningsmeter meer dan 10 jaar geleden gekocht en ik neem aan dat het dezelfde kwaliteit heeft als in de VS. Dit waren de beste $25 die ik ooit aan mijn motor, auto... heb besteed. Het "voelt" echt zwaar aan in deze tijd van Chinese rommel.
Je kunt het ook bij Amazon krijgen.
JOES Economy Bandenspanningsmeter - JOES Racing Products

#20 ·
Ikzelf zal alleen Michelin Commander III Cruiser-banden met hoge kilometerstand gebruiken. Als de bandenwang 42 of 50 of 60 PSI aangeeft, dan krijgen ze dat en de motor is sneller, veel sneller. Bovendien krijgt u bij maximale lucht, een betere MPG vanwege minder weerstand.

Als u de bandenspanning gebruikt zoals Harley voorschrijft, zult u ze veel sneller verslijten. Dat is mijn mening en de reden dat ik het doe, is om zoveel mogelijk kilometers op een set te krijgen.

De andere reden dat ik Michelin gebruik, is dat het de beste regenband is. Vroeger haatte ik het om in de regen te rijden, omdat mijn motor en ik andere motorrijders zagen afremmen in de regen, de achterkant heen en weer zwiepte en me doodsbang maakte. Michelin zal dat nooit doen. In de regen zijn ze als rijden op droge wegen.

#23 ·
Ik persoonlijk zal alleen Michelin Commander III Cruiser banden met hoge kilometerstand gebruiken. Als de zijwand van de band 42 of 50 of 60 PSI aangeeft, dan krijgen ze dat en de motor is sneller, veel sneller. Bovendien krijgt u bij maximale lucht, een betere MPG vanwege minder weerstand.

Als je de bandenspanning gebruikt zoals Harley voorschrijft, slijten ze veel sneller. Dat is mijn mening en de reden dat ik het doe, is om zoveel mogelijk kilometers op een set te krijgen.

De andere reden dat ik Michelin gebruik, is dat het de beste regenband is. Vroeger haatte ik het om in de regen te rijden, omdat mijn motor en ik andere motorrijders zagen afremmen in de regen, de achterkant heen en weer zwaaide en me doodsbang maakte. Michelin zal dat nooit doen. In de regen zijn ze als rijden op droge wegen.
Ik maak me geen zorgen over de kilometerstand van banden, ik wil gewoon dat ze zo goed mogelijk grip op de weg houden en ik ben een Dunlap-man, ze waren goed genoeg af fabriek dus goed genoeg voor mij, ik haal meestal 8000 mijl op een achterband

#21 · (Edited)
Ik las vorige week de forums en vond een draad met discussie over bandenspanning. Met betrekking tot de 21" voorband op de Wide Glide, noemde iemand dat hij het advies had gekregen om op 40 psi op te pompen. Domme ik, ik had hem op 36 voor en 40 achter gezet. Ik weeg 220 lbs en rijd altijd solo.

Ik controleerde mijn band en jawel, er staat 42 psi bij maximale belasting (467 pond). Ik pompte hem op tot 40 psi en bij mijn volgende rit voelt de motor verdomd raar aan! Voelde me bijna onvoorspelbaar! Toen bedacht ik dat ik mijn valbeweging moest controleren.

View attachment 842277

Valbeweging is prima. Maakt me gek! Toen ging ik naar het frame en zie dat er 30 psi op de voorband staat. Dat is een aanzienlijk verschil! View attachment 842278

Zou de verandering van 36 psi naar 40 psi zoveel invloed kunnen hebben op het rijgedrag?

30 psi lijkt wel laag! Is dat de ideale druk zonder zware belasting?

Ik rijd al heel lang motor. Eigenlijk was mijn eerste motor toen ik 15 jaar oud was en ik heb geen dag gehad dat ik er geen had (ik ben nu 64). Ik rijd al 22 jaar Harley Davidson.

Welke ervaringen heb jij gehad? Ik verlaag mijn bandenspanning weer naar 36 psi en als de lente donderdag terugkeert, hoop ik dat mijn voorkant weer normaal aanvoelt!
Ik rijd altijd met wat de band zegt. Ik kan 2 lbs toevoegen op een warme dag bij snelwegsnelheden voor een lange rit, en een pond laten zakken op een koude dag op een korte rit van 30 mijl. De meeste banden zijn bedoeld om te rijden wat er op de zijwand staat. Te lage druk kan de Dyna-wobbel veroorzaken. Ik rijd met de aanbevolen spanningen en pas me aan aan de temperaturen zoals ik al zei en ik heb nog nooit een probleem gehad. Ga naar een site genaamd Tyre Plex en het zal je precies vertellen wat je moet rijden voor elk model motorfiets en bandenmaat. Voor mijn Street Bob staat er 30lb voor en 36lb achter.

#25 ·
21-inch wiel is 5 inch groter dan standaard, dus het heeft meer druk nodig. Deel de fabricagedatum van de wiel door de maat van de wiel in metrische eenheden. Neem dat getal en deel het door je leeftijd. Blaas het vervolgens op tot 36 psi. Laat wat lucht ontsnappen als het te snel gaat of voeg wat lucht toe als het slap aanvoelt. Maar dat ben ik maar. Bijna 4/1.

#30 ·
"21” wiel is 5 inch boven de standaard, dus het heeft meer druk nodig. Deel de fabricagedatum van de wiel door de maat van de wiel in metrische eenheden. Neem dat getal en deel het door je leeftijd. Blaas het dan op tot 36 psi. Laat wat lucht ontsnappen als het te snel gaat of voeg wat lucht toe als het slap aanvoelt."

Shit...ik heb het de hele tijd verkeerd gedaan!

#32 · (Edited)
Instructies in de handleiding van de eigenaar over de bandenspanning met precies dezelfde inhoud:
Image
Image
Image

Voor het geval u blind bent:

Image

Image

Basisprincipe (voor het geval u dom bent):

#36 ·
Negeer de temperatuurkaarten en vul met stikstof (N).
U heeft gelijk, ik was 20 jaar lang vliegtuigmonteur bij de USAF. Stikstof fluctueert niet met de temperatuur en heeft een zeer langzame uitloop door het rubber. Als gewone lucht zou worden gebruikt, zouden de banden exploderen door de hitte van de remmen. Sommige HD-dealers gebruiken het, maar de mijne niet, dus ik ga naar de Toyota-dealer om ze te laten onderhouden.

#37 ·
De stikstofcans waren vroeger verkrijgbaar bij Yamaha-dealers! Het waren flessen van ongeveer 10 en 20 liter die op standaard Schrader-ventielen pasten. Flessen van die grootte zijn klein genoeg om in de zadeltassen of tourpacks te worden meegenomen! Ze kunnen worden gebruikt om de banden bij te vullen met weinig stikstof. In geval van nood kunnen de banden worden bijgevuld met lucht, omdat lucht en stikstof prima mengen!

#38 ·
Dus........ over hetzelfde onderwerp, maar een kleine zijstraat in, (NIET ontsporend! :ROFLMAO: ), worstelde ik vroeger met het proberen de juiste bandenspanning in mijn banden te houden tijdens lange reizen. Ik heb natuurlijk altijd een bandenspanningsmeter aan boord en moest 's ochtends in het hotel/AirBnB/VRBO/? de spanning controleren voordat we voor de dag vertrokken. Dan rijd ik naar een benzinestation ?? mijl verderop, controleer daar de bandenspanning opnieuw nadat de banden zijn opgewarmd, verbrand ik mijn rechterhand aan de achterremschijf, doe wat wiskunde om te beslissen hoeveel lucht ik in elke band moet pompen, BETALEN om lucht te krijgen, verbrand ik MIJN rechterhand WEER aan de achterremschijf terwijl ik de lucht erin doe, en ga dan mijn vrolijke gang. Ik hoefde dit maar om de paar dagen te doen, afhankelijk van de verschillende klimaten waarin ik rijd. Over het algemeen een echte PITA voor de zekerheid!!

Nu, na het bekijken van een video op IG of FB of iets dergelijks, besloot ik een Airmoto Airmoto - Portable Air Pump and Smart Tire Inflator te kopen om ook aan boord te hebben. Op deze manier kan ik mijn banden koud controleren en de juiste spanning direct daar bijvullen! GEDAAN! Ik hoef me geen zorgen te maken over rare spanningen of kleine blaren op mijn verdomde hand. Ik ben dol op dit ding! Het is klein, oplaadbaar en werkt snel. Ik kan het ook gebruiken voor de volgende keer dat ik een spijker oppik of iets dergelijks, de band repareren met mijn reparatieset en de band hiermee vullen in plaats van de CO2-patronen die ik ook bij me heb.

Punt is, de BESTE tijd om je bandenspanning te controleren en aan te passen is koud, VOORDAT je voor de dag de weg op gaat. Als je op reis bent, is dit een geweldige manier om dat bij te houden...............

PS - Ik ben GEEN betaalde adverteerder voor Airmoto, maar gewoon een heel tevreden eigenaar/gebruiker, lol!

• Like
Reactions: Kainam and 1/2 Ton
#40 ·
Vorige week las ik de forums en vond ik een draadje met discussie over de bandenspanning. Met betrekking tot de 21" voorband op de Wide Glide, noemde iemand dat hij het advies had gekregen om op 40 psi op te pompen. Dom van me, ik had 36 voor en 40 achter ingesteld.
Ik weeg 220 lbs en rijd altijd solo.

Ik controleerde mijn band en jawel, er staat 42 psi bij maximale belasting (467 pond). Ik pompte op tot 40 psi en bij mijn volgende rit voelt de motor verdomd raar aan! Voelde me bijna onvoorspelbaar! Toen bedacht ik dat ik mijn valbeweging moest controleren.

View attachment 842277

Valbeweging is prima. Maakt me gek! Toen ging ik naar het frame en zag dat er 30 psi op de voorband staat. Dat is een aanzienlijk verschil! View attachment 842278

Zou de verandering van 36 psi naar 40 psi zo'n invloed kunnen hebben op het rijgedrag?

30 psi lijkt me wel laag! Is dat het ideale drukniveau zonder zware belasting?

Ik rijd al heel lang motor. Eigenlijk was mijn eerste motor toen ik 15 jaar oud was en ik heb geen dag gehad dat ik er geen bezat (ik ben nu 64). Ik rijd al 22 jaar Harley Davidson.

Welke ervaringen heb jij gehad? Ik verlaag mijn bandenspanning weer naar 36 psi en als de lente donderdag terugkeert, hoop ik dat mijn voorkant weer normaal aanvoelt!
Dat is wat ik in de mijne gebruik, 35 voor 40 achter, nooit problemen mee gehad.