Harley Davidson Forums banner

Motoruitschakeling veiligheidsfunctie?

4.9K views 41 replies 18 participants last post by  F3504x4  
#1 ·
Mijn vrouw heeft een HD Road King Special uit 2017 en die slaat af als hij te ver overhelt. Voorbeeld: We stopten voor een stoplicht en haar voet kwam in een diepe spoorvorming terecht en de motorfiets helt ver over, alsof ze hem zou laten vallen, maar ze ving hem op en liet de motorfiets niet vallen. De motor sloeg af en de alarmlichten begonnen te knipperen. De motorfiets weigerde een minuut of twee aan te gaan. Is hier een oplossing voor?

#3 ·
Welkom uit Spartan Country, Michigan!
Ik vertel veel nieuwkomers op het forum om: Fabrieksreparatiehandleiding en het Onderdelenhandboek te halen. Ga naar een kantoorboekhandel en laat ze een spiraalband plaatsen in plaats van de gelijmde band. Hierdoor kunnen de handleidingen plat op je werkbank liggen. Koop een ordner met drie ringen en noteer al je onderhoud, reparaties, accessoires, etc. Dit zal een geweldige herinnering zijn aan wat er wanneer is gedaan. En geweldig materiaal om door te geven aan de nieuwe eigenaar als je verkoopt en een upgrade uitvoert. Weet ook hoe groot je brandstoftank is, een ruw idee van je bereik per tank en noteer je brandstofverbruik. Ik heb een app genaamd Simply Auto waarmee ik al mijn gebruikte brandstof registreer. Ik gebruik de kilometerteller en gebruik de brandstofmeter alleen als referentie. Ik reset de kilometerteller naar nul bij het tanken en ik weet dat ik veilig 200 mijl op een tank kan rijden in de stad en meer dan 230 mijl op trips.

• Like
Reactions: WiSeNhEiMeR too
#6 · (Edited)
Ik denk niet dat ik het zou proberen uit te schakelen, aangezien de kans dat dat opnieuw gebeurt, naar mijn mening klein tot nihil is, want als een fiets ooit zo ver overgaat, zou ik verwachten dat men met grotere problemen te maken krijgt, zoals een fiets op de grond en gedeukte en bekraste lichaamsdelen. Het laatste wat je wilt, is een fiets op de grond en de motor die draait?

#30 ·
Ik denk niet dat ik zou proberen het uit te schakelen, want de kans dat dat weer gebeurt, zou naar mijn mening klein tot nihil zijn, want als een motorfiets ooit zo ver over gaat, zou ik verwachten dat men met grotere problemen kan eindigen, zoals een motorfiets op de grond en gedeukte en bekraste carrosseriedelen. Als het vaak gebeurt, is er iets goed mis? Het laatste wat je wilt is een motorfiets op de grond en de motor die draait?
De enige keer dat ik dit heb zien gebeuren op een moderne motorfiets, lag de motorfiets op zijn kant en op de grond...

Maar gebeurt dit vaak of zelfs meer dan eens? Ik had jaren geleden een vriend, een jonge man van ongeveer 23 jaar, goede gezondheid etc., maar hij liet zijn motorfiets altijd op zijn kant vallen! Hij ving hem soms op, soms niet. Ik herinner me dat zijn motorfiets op een zondagmiddag niet minder dan 5-6 keer op zijn kant kantelde, bij bijna elk rood licht. Hij ruilde zijn grotere motorfiets in voor een veel kleinere motorfiets en veranderde niets...

Ik heb nooit precies begrepen waarom, maar het was alsof hij vergat zijn voeten neer te zetten bij het stoppen.
Hem helpen een motorfiets van hem af te krijgen, was niet ongewoon...
Wat is dit nou!! Ik laat mijn RG's 2 of 3 keer per jaar vallen. Kan hem niet optillen zonder de hulp van mijn vrouw of "valhoeken". Ik heb hem laten vallen in Daytona, Sturgis, Panama City rally.... Trouwens, de valhoeken komen uit het niets. Ze duiken op (nacht of dag) om te helpen. Meestal jongvolwassenen. Ik rijd meer dan 30.000 mijl/jaar en ben eind 70. Altijd.....doodlangzaam, een noodstop maken en ik verpruts het. Ik hou van 2 wielen. Reed op de trike van mijn vrienden.....ruige rit.
Image

#11 · (Edited)
Wat is er met mannen die denken dat wij vrouwen geen motor kunnen vasthouden of moeten leren rijden? Ik was op zoek naar advies, niet naar een typisch mannenantwoord. Bedankt voor niets.
Als de OP het woord "VROUW" niet had genoemd, zou het geslacht niets met de antwoorden te maken hebben gehad en dat heeft het nog steeds niet. Alle geslachten kunnen en zullen hoogstwaarschijnlijk een motor laten vallen, of het nu 12 keer per dag is of eens in de 30 jaar.

Maar als iemand een vraag stelt die voor veel ervaren rijders (jongens of meisjes) op een Harley-forum eruit kan zien alsof het probleem veroorzaakt zou kunnen worden door een zeer onervaren rijder, zou je een antwoord kunnen verwachten dat, denk ik, kan worden opgevat als een typisch "mannen"-antwoord, maar mijn vrouw (ze is een vrouw en ik ben een man) zal je hetzelfde vertellen, als je de motor vaak genoeg laat vallen om te vragen hoe je de veiligheidsfunctie uitschakelt, klinkt het alsof dit vaker dan eens gebeurt? Is het zo? Zo ja, dan zouden veel ervaren rijders op een motorforum altijd een nieuwe rijopleiding aanraden. Het werkt, het helpt, kan een goedkopere motorverzekering aanbieden en een leven en misschien een gedeukte benzinetank redden.

Als iemand een motor laat vallen, wil je misschien op zijn minst de door Harley goedgekeurde rijopleiding volgen, de motor verlagen, betere laarzen kopen, een auto kopen?

#10 ·
Het heeft niets te maken met het feit of je een man of een vrouw bent. Het gaat gewoon om iemands capaciteiten of ervaringen. We hebben geen idee van uw individuele vaardigheden of achtergrond of die van uw vrouw. Lees genoeg berichten op fietsforums en je zult zien dat het laten vallen van een fiets iets is dat bijna elke rijder kan overkomen en ook overkomt.

#15 ·
De reactie zou hetzelfde zijn geweest voor een man. Zoek een willekeurige thread op waar een man heeft gesproken over het laten vallen van zijn motor, en hem is net zo goed aanbevolen om een cursus te volgen.

Niet één persoon heeft ook maar in de verste verte gesuggereerd dat een vrouw niet met een motor om kon gaan of kon rijden. Dat soort houding brengt je hier nergens, ongeacht wat er tussen je benen zit.

#18 ·
OP is 2 dagen geleden lid geworden van het forum en al overstuur op de eerste post... Ongelooflijk! Ik heb dit forum en de mensen erop respectvoller gevonden dan enig ander forum dat ik ooit heb bezocht.
Jammer, want er is zoveel plezier en geweldige info te beleven... Praat over een dunne huid... Jammer...
Misschien krijgt hij meer sympathie op het andere forum dat veel anderen verlaten.

#23 ·
Is die motor ooit uitgevallen bij het overhellen van de motorfiets in bochten?
Want als die functie een beetje raar doet en uitvalt in bochten, dan is het verdomd gevaarlijk.
Het is niet gyroscopisch. Het detecteert de hoek door de richting van de zwaartekracht. In bochten zorgt de centrifugale kracht ervoor dat het denkt dat het nog steeds rechtop staat.

#27 ·
Erg slim .
Maar blij dat ik het niet heb.
Samen met de zijstandaard motorstart uitschakeling .
Ik hoor dat de hele tijd van jongens. Ik heb dat aan mijn motor laten toevoegen.
Mijn 23 heeft rdrs met de hill assist functie die alleen werkte met de motor in versnelling, in 24 hebben ze een ander onderdeel toegevoegd dat die functie ook in neutraal laat werken, dus ik heb het laten toevoegen. Omdat je toch niet met de standaard naar beneden kunt rijden, zie ik de zin niet om boos te zijn.
In mijn geval, als wegkapitein, moet ik af en toe snel van de motor af en de standaard naar beneden doen en de motor stoppen bespaart tijd om hem in neutraal te hoeven zetten.

#25 ·
Ik weet niet zeker of we het over een "HIJ" hebben. Ik vraag me af of we "HAAR" vrouw beledigd hebben? Niet dat het er toe doet, maar die reactie van "Ik zocht advies, geen typisch mannen antwoord" vond ik wel grappig... Denk er eens over na...
Eerste bericht dat ik ooit op een Harley-forum heb gezien waarop een "MANNELIJK ANTWOORD" werd gegeven...
Ik vroeg me hetzelfde af. Dit is duidelijk (hoewel je tegenwoordig niet altijd zo zeker kunt zijn) een man...

Mijn vrouw heeft een 2017 HD Road King Special en die slaat af als hij te ver overhelt. Voorbeeld: We stopten voor een stoplicht en haar voet kwam in een diepe spoorvorming en de motorfiets helt ver over, alsof ze hem zou laten vallen, maar ze ving hem op en liet de motorfiets niet vallen. De motor sloeg af en de alarmlichten begonnen te knipperen. De motorfiets weigerde een minuut of twee aan te gaan. Is hier een oplossing voor?
Maar deze klinkt alsof hij van een vrouw komt....

Wat is er met mannen die denken dat wij vrouwen geen motorfiets kunnen vasthouden of moeten leren rijden? Ik zocht advies, geen typisch mannenantwoord. Bedankt voor niets.
Wat ook wel klote is, aangezien er veel goede info is gegeven, nauwelijks die reactie waard. Zeker omdat die sensor pas in werking treedt als het bijna voorbij is, ergens voorbij het punt van geen terugkeer. Ik weet niet of iemand anders dan een Olympische gewichtheffer die een touringmotorfiets zou kunnen oppakken, laat staan eroverheen, als hij over 70-80 graden geheeld is!

Misschien is de OP wel echt.....

Image

Attachments

#26 ·
Ik vroeg me hetzelfde af. Dit is duidelijk (hoewel je tegenwoordig niet altijd zo zeker kunt zijn) een man...

Maar deze klinkt alsof hij van een vrouw komt....

Wat ook wel klote is, aangezien er veel goede info is gegeven, nauwelijks die reactie waard. Zeker omdat die sensor pas ingrijpt als het bijna voorbij is, ergens voorbij het punt van geen terugkeer. Ik weet niet of iemand anders dan een Olympische gewichtheffer een toerfiets zou kunnen oppakken, laat staan over 70-80 graden geheeld!

Misschien is de OP wel echt.....

View attachment 875987
Ik heb een vrouw een Streetglide helemaal zien tegenhouden, ik zou niet met haar willen sollen in een verlichte steeg, laat staan een donkere.

#29 · (Edited)
Ik hoor dat de hele tijd van jongens. Ik heb dat aan mijn fiets laten toevoegen.
Mijn 23 heeft rdrs met de hill assist-functie die alleen werkte met de motor in versnelling, in 24 hebben ze een ander onderdeel toegevoegd dat die functie ook in neutraal laat werken, dus ik heb het laten toevoegen. Omdat je toch niet kunt rijden met de standaard omlaag, zie ik het nut niet
Heb je wat niet? Een hellingshoeksensor? Ik geloof dat je die wel hebt als je een TSM/TSSM op de motor hebt.
Mijn motor had 5 jaar geleden een vervangend TSS-model (kosten £145.).

#31 ·
Mijn vrouw heeft een 2017 HD Road King Special en hij slaat af als hij te ver overhelt. Voorbeeld: We stopten bij een stoplicht en haar voet kwam in een diepe weggeul en de motorfiets helt ver over, alsof ze hem zou laten vallen, maar ze ving hem op en liet de motorfiets niet vallen. De motor sloeg af en de alarmlichten begonnen te knipperen. De motorfiets weigerde een minuut of twee aan te gaan. Is hier een oplossing voor?
God zegene haar....ze kan een Road King overeind houden met die hellingshoek zo ver....ze is VEEL sterker dan ik! Ik spring eraf!!!